Lombok, genieten aan het strand. - Reisverslag uit Gili Trawangan, Indonesië van Koekopreis - WaarBenJij.nu Lombok, genieten aan het strand. - Reisverslag uit Gili Trawangan, Indonesië van Koekopreis - WaarBenJij.nu

Lombok, genieten aan het strand.

Door: koekopreis

20 Juli 2012 | Indonesië, Gili Trawangan

De derde dag op Gili Trawangan loopt alweer ten einde. Vanmorgen ben ik er met Merel vroeg uitgegaan om de zonsopkomst te bekijken en fotograferen. Voor de rest hebben we heerlijk gezwommen. Vanmorgen in zee en vanmiddag in het zwembad. Het is echt een paradijselijk eiland hier. We zitten in zo'n beetje het mooiste park van het eiland maar ook het grootste. Ongeveer 75 bungalows telt het en werkelijk van alles voorzien. Onder andere een grote buitendouche waar we met gemak met zijn allen tegelijk kunnen douchen. Uit milieuoverweging is het water uit de kraan, wc en douche allemaal zout. Bij de wastafel staan gratis flesjes mineraalwater voor het tanden poetsen en bij de douche staat een grote kruik van een liter of dertig met zoet water om je af te spoelen na het douchen. Eigenlijk gaat dat prima zo. Het ontbijt is het meest uitgebreid van de hele vakantie, maar het is louter toeristen aan deze kant van het eiland. Wanneer je je daar niet te veel aan stoort is het heerlijk genieten van de mooie stranden, het heerlijke water, de mooie onderwaterwereld en natuurlijk alle heerlijk verse fruitsappen. Het weer is trouwens prima hier. Elke dag zon met af en toe een paar kleine wolkjes aan de hemel. In de avond steekt er een lekker briesje op.

De weg hierheen was een wilde vaart met de Gili-gili fastboat. Snel was ie zeker en hierdoor ook met rake klappen op het water van tijd tot tijd. Lianne en de meiden hadden een primatourtje ingenomen en dat bleek een goede beslissing. Voor ons zat een jonge vrouw alsmaar over te geven. Linde viel al snel in slaap en Roos en Merel vonden het juist allemaal spannend. Je merkt wel gelijk dat het hier op Lombok anders is dan op Bali. De bevolking is hier moslim zo als in de rest van Indonesië. Dus geen offertjes en geen tempels. De mensen zijn er overigens net zo vriendelijk.

Gisteren hebben we fietsen gehuurd en hebben geprobeerd het eiland rond te fietsen. Geprobeerd, want het was op de meeste stukken meer lopen met de fiets dan fietsen in het mulle zand. Hierdoor en mede doordat er onderweg hier en daar wat was blijven liggen en we een stuk terug moesten werd het allemaal te laat en kwam ik met de kinderen in het donker terecht op stukken waar het pad totaal onverlicht was. De weg kwijt raken was niet mogelijk, want er was maar een weg, maar Linde en Roos werden op een gegeven moment moe en bang. Gelukkig kwam Lianne ons van de andere kant tegemoet, omdat zij was terug gefietst voor een verloren gehuurde duikbril. Uiteindelijk dus toch een happy end, maar Linde en Roos vielen thuis meteen als een blok in slaap. We hebben onderweg toch nog prachtig gesnorkeld en hier en daar een lekker sapje gedronken.

Wat hier meteen opvalt zijn de paard-en-wagentjes en het gebrek aan auto's en andere gemotoriseerde vervoersmiddelen. Hierdoor krijg je wel een heel rustig straatbeeld, vooral overdag. s'Avonds veranderd het straatje vlakbij ons hotel in een heel gezellig straatje met allemaal restaurantjes aan het strand waar je ook nog prima kan eten. Zelfs een van de duurste restaurants met allemaal verse vis is nog altijd maximaal een derde van de prijs in vergelijking met thuis.

De stranden zijn prachtig en al na een meter of tien beginnen de koraalriffen al. Dichter bij het strand en dus ook in de branding zijn het vooral koraalstenen en afgebroken stukjes koraal waardoor het is aan te raden om met watersandalen het water in te gaan. De beloning is dan wel dat je met snorkelen al snel de mooiste vissen ziet. In de avond, met laag water komen er grote stukken koraal droog te liggen met kleine poeltjes ertussen waar dan de gekste kleine diertjes in te vinden zijn. Het is hier ook uitkijken dat je niet in de zee-egels stapt zodat ook hier de watersandalen prima van pas komen.
Morgen volgt nog een snorkel-trip rond de drie Gili eilanden met een glazen-bodem-boot. Verder vooral lekker uitslapen en rustig aan doen.

Florian

• 21 Juli 2012 - 10:57

John:

Hier in Brazilie schijnt ook de zon, visjes en fruit coctails. echt gaaf hier. RUILEN ?

• 23 Juli 2012 - 09:39

Van Evie:

hoi roos
    is het leuk in bali.
    wat leuk dat je een olifant heb gezien en dolfijn.
    de slang was spannend.
    veel plezier dikke zoen van evie

• 23 Juli 2012 - 09:42

Annemarie:

Hallo allemaal,
    Wat een geweldige vakantie hebben jullie !
    Heerlijk om al jullie belevenissen te lezen.
    Geniet ervan enne... leuke foto Lianne tussen de olifanten :)
    Lieve groetjes van Annemarie, Hans en knuffel van Evie

• 23 Juli 2012 - 09:49

Florian:

Hi John,
    Ja dat klopt, alleen dat werk he....

• 22 December 2013 - 10:31

Galoust:

Wij willen met onze dochter van 2 ook naar lombok en gili hoe was het met de muggen wij gaan in februari.

Bedankt

Fam. Amsterdam