Sidemen, een oase van rust - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van Koekopreis - WaarBenJij.nu Sidemen, een oase van rust - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van Koekopreis - WaarBenJij.nu

Sidemen, een oase van rust

26 Juli 2012 | Indonesië, Kuta

De luie dagen in Gili Trawagan zijn voorbij. We zullen de prachtige onderwaterwereld met de kleurigste vissen en waterschildpadden van wel een halve meter lang (!) wel gaan missen. Voor ongeveer twee euro kon je een dag lang een snorkelset huren en er opent zich hele nieuwe wereld.

We verruilen de luxe en het vertier van het strandoord voor het rustige en vriendelijke Sidemen. Onze accomodatie is aan de ene kant eenvoudig maar tegelijk zeer smaakvol ingericht met werkelijk een fantastisch uitzicht over de rijstvelden en bergen, waardoor alles bij elkaar dit een van de meest idylische plekjes van de vakantie is. Het appartement is verdeeld in een grote kamer met hemelbed en extra bed voor Linde, en een kleinere kamer met tweepersoonsbed voor Merel en Roos. Verder nog een grote buiten-badkamer met bad, douche en toilet en een ruim overdekt balkon met tafel en vier stoelen en erg mooi uitzicht. De meiden vermaken zich prima op de smalle weggetjes tussen de huisjes en de rijstvelden. Verder houden Merel en Roos ook erg van lezen en Linde heeft plek genoeg om lekker te kleuren. Vanmorgen een wandeling met plaatselijke gids gemaakt door de kleine gehuchtjes en langs de rijstvelden. Althans, de velden waar normaal rijst wordt verbouwd, want op de meeste velden wordt nu wisselbouw toegepast om de grond niet teveel te verarmen. We komen veel velden met rode en groene peper tegen. Wat ook wel opvalt is dat buiten de gehuchtjes tussen de bananenplanten of bamboebossen meestal veel afval ligt. Een soort van vuilnisophaaldienst is er niet en verbranden doen ze ook niet. De gids kiest een leuke weg uit maar is niet al te spraakzaam, mede door zijn gebrekkige engels. Onderweg bezoeken we nog een lokale familie waarvan de moeder een sarong aan het weven was op een traditionele manier. De meiden kijken hun ogen uit. De vader is bezig met een prachtig houtsnijwerk.
Terug bij het huis willen de meiden nog even zwemmen bij het hotel aan de overkant.  Morgen is alweer de laatste dag op Bali. We gaan het missen hier. Heel erg denk ik.

• 26 Juli 2012 - 18:46

John:

Wacht nog ff: kom er aan :)