Bezoek basisschool en Balinese dans en kookles - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Koekopreis - WaarBenJij.nu Bezoek basisschool en Balinese dans en kookles - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Koekopreis - WaarBenJij.nu

Bezoek basisschool en Balinese dans en kookles

Door: koekopreis

20 Juli 2012 | Indonesië, Ubud

Dinsdag 17 juli is onze tweede dag in Mas. Het ontbijt krijgen we op de kamer, thee met tosti's met honing. Eenvoudig maar wel lekker. Vandaag staat in het teken van allerlei leuke, lokale activiteiten. We gaan eerst op bezoek bij een basisschool in Mas. Gisteren zijn de scholen weer begonnen op Bali. Er wordt nog niet echt les gegeven maar de kinderen komen al wel op school om schoon te maken en om de tuin in orde te maken. Het is geen probleem als we een kijkje komen nemen.  Als we aankomen staan een honderdtal kinderen in rode schooluniformen enthousiast ons op te wachten. " Hello " roepen ze allemaal naar ons. We worden ontvangen door het hoofd van de school. Zij leidt ons rond door de school. Eerst zien we de lerarenkamer waar voor iedere leraar een klein bureau staat. De boeken en schriften van de kinderen voor het nieuwe schooljaar liggen allemaal al klaar. Daarna laat ze ons een kamer zien met een groot schoolbord waar alle informatie op staat over de docenten, geboortedatum, of ze getrouwd zijn, wanneer ze zijn afgestudeerd en ook hun salaris staat er op vermeld (zonder de toeslagen die ze bovenop hun salaris nog krijgen).
Na deze korte rondleiding gaan we naar een klaslokaal waar zo'n 30 leerlingen zitten van 12/13 jaar. We worden voorgesteld en we mogen vragen stellen aan de kinderen. Ze zingen een liedje voor ons en wij proberen hen enkele woorden Nederlands te leren en een liedje. Merel en Linde nemen ook nog even plaats in de schoolbanken tussen de andere kinderen. Met het afscheid delen we nog wat schriftjes en potloden uit die we vanuit Nederland hadden meegenomen.

Daarna gaan we nog naar een tempel uit de 15e eeuw. Deze tempel is belangrijk bij ceremonies waarbij water een belangrijke rol speelt. Vaak wordt bij deze tempel heilig water gehaald als dat nodig is voor bepaalde ceremonies. Al verder lopende zien we dat de hogere middelbare scholieren hun oriëntatie hebben. Ze zijn verkleed en het lijkt alsof ze een soort vossenjacht hebben.
Op een gegeven moment komen we op een plek waar een hoop mannen en vrouwen bezig zijn met. Voorbereidingen van een massale crematie die op 27 juli plaats zal vinden. 1 keer in de 3 jaar is er zo'n massale crematie. Mensen hebben dan langere tijd om te sparen voor de crematie. De vrouwen zijn bezig met offers te maken. Rijst wordt gekookt in bananenbladeren, bamboe mandjes worden er gevlochten. Het is 1 grote bedrijvigheid. De mannen zijn druk bezig met timmerwerk en het bouwen van de sarcofagen. Het is geen probleem als we even een kijkje nemen, men gaat onverstoord verder waarmee men bezig is.

We zijn inmiddels vlakbij het huis en de werkplaats van een beroemd maskermaker in Bali. In Bali worden ook veel masker dansen uitgevoerd en een groot danser op dit gebied is een inwoner van Mas. Deze meneer heeft een prachtige collectie maskers, we mogen een kijkje nemen en ze ook op zetten als we willen. In zijn atelier zijn twee mensen bezig met het maken van een masker. Erg mooi.

Na de lunch keren we terug naar onze homestay. Roos en Linde helemaal blij want ze zijn inmiddels dikke vriendinnen geworden met de 18 jarige dochter van het gezin, Nanda. Een lieve meid die dankzij haar kennis van de Duitse taal toch aardig kan communiceren met onze meiden. Bij onze homestay vinden de overige activiteiten plaats. Eerst gaan we een offertje, 'canang' maken. Van de bladeren van een kokospalm wordt een klein mandje gemaakt. Het wordt in elkaar geregen met bamboestokjes. Tegenwoordig zijn er ook mensen die hiervoor een nietmachine gebruiken :-). Als het mandje klaar is wordt het gevuld met bloemblaadjes, blauwe hortensia, oranje afrikaantjes, rode en roze bougainville, de heerlijk ruikende frangipani, die je overal tegenkomt in Bali. En in het midden komt het groen. Nadat we ze gemaakt hebben willen de meiden het ook echt gaan offeren. Dit zien ze de hele dag door en echt overal dat ze het nu graag zelf willen doen. Nou dit is geen probleem. De wierookstokjes worden erbij gehaald en een glaasje water om het hele offerritueel compleet te maken. We gaan eerst naar de huistempel, daarna naar de veranda van ons huisje.  Linde heeft een beetje moeite om haar offermandje af te staan. Eerst begrijpen we haar niet goed maar uiteindelijk blijkt dat ze het mandje wil houden. Met alle geduld wordt er aan haar wensen voldaan. s'Avonds staat het mandje naast haar bed en als we de volgende dag weggaan heeft ze er eindelijk een plekje voor gevonden.
Er volgt nog een korte introductie in het Balinees dansen. De heer des huize is binnen zijn gemeenschap iemand die veel aanzien geniet en ook iemand die goed kan dansen en veel lokale kinderen dansles heeft gegeven. Het valt niet mee ook al zijn het maar enkele basispassen en houdingen die we geleerd krijgen. Roos en Linde houden het voor gezien maar Merel doet erg goed haar best.
Om half 5 krijgen we met z'n allen kookles. We gaan een echte Balinese maaltijd maken de kipfilet wordt op een houtblok klein gesneden en de kruiden worden in de vijzel fijngemalen. De kip en de kruiden worden door elkaar gehusseld en verpakt in bananenbladeren en gestoomd. Nadat dit klaar is kunnen we genieten van een heerlijke maaltijd.

s'Avonds krijgen we nog even bezoek van Michele van The Incredible Journey, de reisorganisatie waar we de reis geboekt hebben. Zij woont nu sinds een week met haar man en twee dochters op Bali, in Mas waar we nu ook verblijven. Leuk om even met haar gesproken te hebben.
Als we naar bed gaan begint het te regenen en de volgende ochtend regent het nog steeds. We nemen afscheid van de vriendelijke familie Wismaya en in de stromende regen rijden we naar Padang Bai waar een fastboat ons in 2 uur tijd naar Gili Trawangan, Lombok zal brengen. Hopelijk is het weer daar beter.

Lianne

• 21 Juli 2012 - 11:03

John:

Jullie relaas leest als een trein, een verslag van Floortje Dessing. De koorts laait op en je wilt meteen boeken en ook een "Incredible journey"gaan beleven :)

• 26 Juli 2012 - 21:23

Koekopreis:

Halloj Koeken, wat een geweldige reis...leuk om jullie te volgen. Geniet ervan en veel groeten uit Svendborg. Wytse