Een Legong dans, Olifanten wassen en een Batik t-s - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Koekopreis - WaarBenJij.nu Een Legong dans, Olifanten wassen en een Batik t-s - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Koekopreis - WaarBenJij.nu

Een Legong dans, Olifanten wassen en een Batik t-s

Door: koekopreis

16 Juli 2012 | Indonesië, Ubud

Eergisteren zijn we naar een Balinese dansvoorstelling in Ubud geweest. Een Legong- of welkomstdans die normaal wordt opgevoerd wanneer belangrijke gasten arriveren. Wat een beheersing zeg! En zulke prachtige kostuums. Natuurlijk is het helemaal verweven met het Hindoeisme. Sommige dansen duurden voor de meiden iets te lang waardoor Merel aan het eind bijna lag te slapen tegen mij aan.

Gisteren was het alweer de laatste dag in Ubud en zijn we naar een heel mooi en uitstekend verzorgd olifantenpark geweest nabij Taro. Vroeg erheen om de drukte een beetje voor te zijn. Hoogtepunten waren wel de rit op een olifant en het olifanten wassen. Ook de meiden waren helemaal enthousiast. Voor de rit op de olifant hebben Lianne en Merel een olifant gewassen. Met een ruwe borstel lekker schrobben. Met de tuinslang dan lekker afspuiten. Merel doet alles mee maar houdt wel enige afstand. De rit ging door een stuk tropisch bos en eindigde in het bad vlak bij de opstap plaats. Hierna volgt nog een olifantenshow, maar dat komt me een beetje circusachtig over. Na de show wacht ons nog een heerlijke koud en warm buffet lunch. Voor de afwisseling houden we het vandaag droog.

Vandaag vertrekken we alweer uit Ubud. We worden om half 9 opgehaald om een Batik t-shirt te verven. We krijgen allemaal een wit t-shirt met een houten raamwerkje erin. Binnen dit raamwerk kunnen we allemaal een tekening maken met potlood. Vervolgens laat onze 'instructeur' ons zien hoe je de getekende lijnen overtrekt met kaarsvet met een speciale soort pen die hij elke keer vult met heet kaarsvet. Dan kunnen de vlakken worden ingekleurd met Batik verf, lijkt op een soort ecoline maar dan dikker. Uiteindelijk maken alledrie de meiden iets leuks. Later op de dag worden ze gewassen om de potlood en het kaarsvet eruit te wassen en dan morgen krijgen we het uiteindelijke resultaat terug.

Ketut brengt ons nu naar een zilversmederij waar ze ons uitleggen hoe heel fijn zilverwerk wordt gemaakt. Erg kunstig en heel precisie werk op de millimeter, maar de meiden hebben meer oog voor een paar kuikentjes die op het erf lopen.

Nu gaan we eindelijk een tempel bezoeken en moeten dus onze sarong aan. Het is een oude tempel uit de elfde eeuw. Het meeste van de uitleg gaat langs de meiden heen maar de gong van het gamalan orkest zorgt voor veel plezier. In tegenstelling tot bijvoorbeeld een kerk hoef je hier niet echt stil te zijn.

Na alweer een lekkere lunch op een prachtige plek (Roos en Linde eten voor de verandering eens hun bord leeg) rijden we naar ons nieuwe onderkomen voor de komende twee dagen in Mas. We worden zeer vriendelijk ontvangen door de familie waar we verblijven. De vader des huizes heeft een groot atelier voor houtsnijwerk. Honderden fantastische beelden en voorwerpen tot wel een paar meter groot. En alles uit een stuk! Een van de topstukken is wel een levensgrote komodo varaan van een meter of drie lang, bijna niet van echt te onderscheiden. Om 6 uur worden we opgehaald voor het diner in een werkelijk heel idylische omgeving. Het restaurant zelf is al prachtig maar het uitzicht is zo mogelijk nog mooier. En het eten is nog lekker ook.
Morgen weer een dag vol met traditionele activiteiten.

• 16 Juli 2012 - 23:50

John:

Haha lijken wel ipads in de rijstvelden :)