Dolfijnen en koraal - Reisverslag uit Singaraja, Indonesië van Koekopreis - WaarBenJij.nu Dolfijnen en koraal - Reisverslag uit Singaraja, Indonesië van Koekopreis - WaarBenJij.nu

Dolfijnen en koraal

Door: koekopreis

08 Juli 2012 | Indonesië, Singaraja

Vandaag een rustdag in het programma, maar we hebben eergisteren aan het strand toch nog twee excursies geboekt voor vandaag. Vanmorgen vroeg om vijf uur op om vanaf 6 uur dolfijnen te gaan spotten met Gede Suyadnya en zijn boot DIAN 37. Een mooie lange slanke witte boot waar we alle vijf achterelkaar in konden zitten met aan elke kant een drijver voor de stabiliteit. Een flinke Yamaha longtail buitenboordmotor eraan en een roer dat er letterlijk aan vast geknoopt wordt als we van het strand zijn. Linde en Roos worden door Gede (letterlijk: eerste zoon) aan boord getild en als we allemaal zitten kiezen we het ruime sop. Het blijkt al gauw dat we met vele zelfde bootjes op zee zijn. Ik schat toch al gauw zo'n 40 tot 50. En dan begint het spel van kijken. Kijken naar het water, kijken naar de andere boten, wat die doen. Zo begint een schouwspel van ongeveer een uur waarin we soms tussen de ander bootjes rustig door varen en soms op volle kracht een stuk wegvaren van de rest van de bootjes verder de zee op om ons geluk daar te beproeven. Maar alles na anderhalf uur nog zonder resultaat. Ik begon al bijna te geloven dat de dolfijnen vandaag een dagje vrij hadden genomen toen we eenmaal terug in de groep de eerste dolfijnen zagen. En gelijk alle bootjes erachteraan. Toen we na een minuut of twintig ongeveer zes keer een klein groepje dolfijnen hadden gespot en wij al helemaal enthousiast waren vroeg Gede of we nog meer tijd hadden want hij kende nog wel een plek meer westwaarts waar normaal meer dolfijnen kwamen. Dat leek ons wel wat. Na nog een twintig minuten varen kwamen we op een plek met wat meer wind en zeegang maar inderdaad veel meer dolfijnen en ook grotere groepen van tien tot twintig dolfijnen. Sommige zelfs vlak naast de boot. Helemaal tevreden keren we rond 9 uur huiswaarts.

Na het ontbijt de zwembroek aan en opnieuw met Gede en zijn boot naar zee. Dit maal met snorkelspullen naar een koraalrif op ongeveer 15 minuten varen. De meiden vinden het leuk in de boot. Zelfs Roosje, die normaal nogal afwachtend is, zit te glimmen voorin. Eenmaal bij het rif trekken we de zwemvliezen aan en zetten de bril op en dompelen vervolgens onder in een prachtige onderwaterwereld. Koraal in prachtige kleuren en vormen, hele mooie diepblauwe zeesterren en vissen, heel veel vissen in de meest bijzondere kleuren en vormen. Eenmaal vertrouwend op de ademhaling via het pijpje bevindt je je in een ogenschijnlijk heel vredige wereld. Door de heerlijke watertemperatuur kan je lang achter elkaar blijven genieten van dit onderwaterparadijs. Merel snorkelt er heerlijk op los, maar de andere twee poedelen liever met de zwembandjes in het water. Na een uur of twee had iedereen genoeg gezien en zijn we weer teruggegaan.

Terug op het strand wordt je onmiddellijk aangesproken door verkopers. Armbandjes, houten dolfijntjes of gewoon je wasgoed laten wassen. Over elke prijs moet natuurlijk onderhandeld worden. Er moet uiteindelijk ongeveer 50 to 60% van de prijs af. Uiteindelijk worden het drie armbandjes voor de meiden voor 45000 rupiah. Dat is ongeveer €3.80. De rest van de middag lekker luieren. Lianne geniet zelfs nog van een heerlijke massage.

• 08 Juli 2012 - 19:47

Edwin En Nicole:

Hoi daar in het verre Bali.
    Wat leuk om jullie belevenissen hier te mogen lezen. We genieten er volop van. Zo erg zelfs dat de reisgidsen en fotoalbums van Maleisie alweer op tafel liggen.
    We krijgen weer helemaal de kriebels door jullie verhalen.
    Hoe vinden de meiden het lekkere eten in Bali? En nog leuke, bijzondere kleine beestjes in of onder je bed gevonden..........
    Tot het volgende verslagje maar weer.
    Liefs van The Bekxjes